Samtalen drejede sig i høj grad om personlig identitet og frihed, da de to syriske forfattere Aboud Saeed og Rana Zeid indtog Store Scene 2 under Vild med ORD.

 

Snublede ind i litteraturen

Vi sidder en 15-20 mennesker på stolerækkerne i det lille lokale, der ironisk nok hedder Store Scene 2. Anledningen er et besøg af to syriske forfattere, der skal diskutere eksil, krig og ikke mindst litteratur. Den første samtale foregår mellem Aboud Saeed og Naja Bjørnsson, der studerer arabisk sprog og litteratur ved KU.

Saeed starter med at fortælle, at han ikke ser sig selv som forfatter. Tidligere arbejdede han som smed i Syrien, men efter revolutionen brød ud, og internettet pludselig blev tilgængeligt, begyndte han at lave opdateringer på sin Facebook-profil. Han tænkte ikke på det som litteratur, men blev kontaktet af en redaktør, der var interesseret i at samle og udgive hans opdateringer i bogform, og på denne måde snublede han nærmest ind i litteraturen.

Samtalen tager virkelig fart, da emnet bliver drejet ind på organiserede kulturinstitutioner eller kultureliten, som Saeed kalder det. Han vil ikke identificeres med dette organ, med hele mediecirkusset – som man hurtigt kan blive suget ind i, hvis man er fra Syrien, eller på en anden måde bliver betragtet som udsat. Man bliver hurtigt en karakter, siger han, en der kun identificeres med det at være syrer/flygtning. Pludselig er man repræsentant for en hel nation og skal forholde sig til de fordomme eller forestillinger folk kan have om, hvad det betyder at komme fra et land som Syrien.

Derfor har Saeed valgt Facebook som udtryksplatform – det er hans personlige rum, han kan skrive, hvad han vil, når han vil. Han kan skrive om politik, men også om alt fra kærlighed, familie og bittesmå detaljer fra hverdagen. Facebook og de nye medier generelt giver en (personlig) frihed og en mulighed for at bryde barrieren mellem kunst og privatlivet, som er noget Saeed går ind for. Han fortæller også at han, efter at være flyttet til Berlin ikke længere skriver om krigen, han vil hellere den personlige litteratur. Han arbejder heller ikke som smed længere, men er i gang med at skrive en bog om metaller.

 

 

Individets frigørelse

 

 

Identitet, personlig frihed og forskellen mellem før og nu er emner, der går igen da arrangementets anden samtale går i gang; en samtale mellem Rana Zeid og lektor ved RUC Sune Haugbølle. Zeid lægger ud med at fortælle, hvordan hun levede en stor del af sit liv i et slags mørke, der pludselig blev brudt, da internettet blev tilgængeligt. Hun giver desuden Saeed ret i, at individets frigørelse er et vigtigt fokus for mange syrere.

Til forskel fra ham har hun dog altid identificeret sig som forfatter, endda politisk digter, da hun boede i Syrien. Men efter hun kom i eksil i Frankrig, forklarer hun, hvordan hun har mistet sin vrede på grund af al den organisering og høflighed, hun oplever i landet, og den frihed hun har fået. Hun synes det er sværere at skrive nu, fordi den adrenalin hun havde i Syrien, langsomt fortager sig. Man bliver et nyt menneske, siger Zeid, hele ens identitet bliver påvirket, også som skrivende. Haugbølle spørger, om man kan forblive politisk som eksileret forfatter, og Zeid svarer, at det har hun ikke kunne. Hun fokuserer, ligesom Saeed, i højere grad på en mere personlig poesi nu; hendes skrivestil har ændret sig.

Men hun pointerer dog også, at dette fokus på det personlige, også kan føre til noget politisk; at de fleste syrere der ikke længere befinder sig i Syrien, ikke ønsker andet end at leve et ”normalt” liv i frihed. Det er altså en slags personlig revolution hvor måder at tænke på, som man har fået implementeret i sig af et diktatorisk system, skal nedbrydes. Den måde man forholder sig til blandt andet krop, seksualitet, religion, politik er i forandring.

Fælles for begge forfattere er, at der er sket radikale forandringer i deres forfatterskaber, efter de er flygtet fra Syrien. Der er ikke længere nogen af dem, der ønsker at skrive konkret om krigen i deres hjemland eller om politik, selvom det stadig er noget, der påvirker og hænger ved. De er mere interesserede i individets frihed og den personlige litteratur.

 

Tekst: Johanne Engel Aaen

Billeder:  Franseska Mortensen


 

Om forfatterne

 

Aboud Saeed er oversat og udgivet i flere lande. I marts 2017 udkom hans debutbog på dansk under titlen Den smarteste fyr på Facebook – Statusopdateringer fra Syrien. Bogen er udgivet på Forlaget Korridor.

Saeeds Facebook er på arabisk, og kan findes her.

 

Rana Zeid er også udkommet i flere lande. På dansk forelægger debutdigtsamlingen En tøvende engel, ligeledes udgivet på Forlaget Korridor.