billedet er taget af Book Me Up, Scotty

 

Hvis man skriver digte, kan det virke uoverskueligt at finde ud af, hvor man kan sende sit manuskript hen. Der findes mange muligheder, alt fra de helt store til små forlag. Læs med herunder og få lidt gode erfaringer, når du skal sende digte til forlag eller tidsskrifter. 

 

Tålmodighed og kunsten at finde det rette forlag

Én af de vigtigste erfaringer er at have tålmodighed. Det kan være svært i en tid, hvor alt normalt kommer til én via et enkelt klik, at man fx skal vente i flere måneder på svar fra et forlag. I de fleste tilfælde, primært fra de større forlag, får man et standardafslag, der ikke giver en et pejlemærke i forhold til, hvor tæt man var på udgivelse. Eller hvad de mener, der kunne arbejdes på i ens manuskript.

Det får man derimod fra flere mindre forlag, og jeg har selv oplevet Vild Maskine komme med meget feedback, selvom min roman i sidste ende udkom på Jensen & Dalgaard. Der er meget at hente, også for digtere, når det kommer til at blive udgivet på et anerkendt forlag – med sans for den smukke bog.

Desuden kunne et vigtigt råd lyde, at man skal turde åbne op for sin tekst, inden man sender den afsted. Der findes fx Skrivegrupperne på Godsbanen eller Tekster på vej på Dokk1, hvor man kan få feedback og komme godt videre med sin tekst. Der findes også den mulighed at finde sine egne testlæsere (helst ikke forældre eller andre nære relationer), som kan komme med konstruktiv kritik.

Når ens digte har været igennem 3-5 testlæsere eller feedbacklæsninger – og man har gennemarbejdet – er man nået dertil, hvor digtene med stor sandsynlighed er klar til at blive sendt ind til forlag. Et afslag er ikke nødvendigvis et udtryk for kvaliteten af ens manuskript, men kan i ligeså høj grad have noget at gøre med timing – eller udgivelsesprofil. Derfor kan det være en god idé at læse lidt op på forlagene, inden man sender i alle retninger.

Et fingerpeg om, hvorvidt det er et forlag for dig eller ej, er, om du kan lide de værker, forlaget udgiver. Hvis du har respekt for de forfattere, forlaget udgiver – og har nydt værkerne – er det allerede et godt udgangspunkt. Herunder har jeg samlet et udpluk af de forlag, der tager imod uopfordrede manuskripter samt skrevet lidt om deres udgivelsesprofiler – ofte understøttet med forlagenes egen beskrivelse.

 

Husk de lokale forlag

 

Antipyrine

“Forlaget udgiver titler inden for kunst, litteratur og teori; økonomi, teknologi, vandalisme, publicering som medium og praksis, skizofreni, science fiction og konceptuel poesi. Antipyrine er en åben situation, arbejder ofte kollektivt og researchbaseret, med et bagkatalog af komplekse og polemiske titler, formulerende visioner i sin tid.”

 

ARTUR

“ARTUR er et litterært laboratorium, hvor etablerede forfattere og kunstnere vil optræde. Men der også plads til at helt nye navne kan debutere. Udgivelserne på ARTUR har et litterært, lyrisk og kunstnerisk snit,
som fortjener sit eget brand.” Forlaget er nystartet som en del af TURBINE og har fx udgivet Hvis du møder en ensomhed af Lone Munksgaard Nielsen. De kører et serielt bogformat, der egner sig fint til især minimalistiske digte (i form).

 

EC edition

“FORLAGET EC EDITION er et uafhængigt forlag, der udgiver faglitterære og skønlitterære trykte bøger og ebøger, som vi vurderer er unikke. EC Edition indgår i et tæt samarbejde med den enkelte forfatter, og forlæggeren følger hver titel til dørs i samarbejde med redaktør, grafiker, oversætter o.a.”

 

Forlaget Silkefyret

“Forlaget Silkefyret specialiserer sig i oversat litteratur og en serie håndlavede, kunstfærdige nyudgivelser af danske forfattere, der skriver knapt og arbejder med kortromanen eller novellen som genre. En fin balance mellem sproglige raffinementer og relevant fortælling.” står der på forlagets hjemmeside. Men jeg har været i kontakt med forlægger Allan Lillelund Andersen, der ikke er afvisende overfor at modtage digtmanuskripter. Silkefyrets udgivelser er meget smukke, hvilket klæder enhver digtudgivelse.

 

Æther

“Udgangspunktet er at det alternative bogkoncept og den smalle udgivelse skal have en chance for at komme frem. Genrermæssigt favner vi bredt men prioritere den visuelt kreative idé, hvor visuelle elementer er en vital medfortællende del af historien.” Hvis man skal indsende til dette forlag, er det derfor en god idé fx at samarbejde med en illustrator eller fotograf for allerede at have det visuelle indtænkt i grundideen.

 

(Jorinde & Joringel har i øjeblikket udgivelsesstop)

 

Andre danske forlag

billedet er taget af Book Me Up, Scotty

 

Det Poetiske Bureaus Forlag

“Det Poetiske Bureaus Forlag oversætter og udgiver ældre og nyere litterære klassikere, hvoraf de fleste aldrig før har været udgivet på dansk. Samtidig udgiver vi ny dansk lyrik og prosa for at sikre, at mange talenter får chancen for at debutere og dermed udvikle et forfatterskab. Det Poetiske Bureaus Forlag har udgivet tidsskrifter og bøger siden 2005. Vi er uafhængige af kapitalinteresser og politiske hensyn.” Jeg er selv blevet udgivet på dette forlag, og de var meget professionelle. Vi lavede 11 (!) korrekturrunder på digtsamlingen, før vi var helt tilfredse. De tager deres forfattere seriøst og behandler værkerne med respekt.

 

Ekbátana

“Forlaget Ekbátana udgiver ny dansk litteratur, tværkunstneriske værker og fagbøger om kunst og kultur – og hvad der ellers får kunsthjertet til at slå hurtigere.” Forlaget har fx netop udsendt Carsten René Nielsens prosadigte Enogfyrre ting.

 

Arkiv for Detaljer

“Arkiv for Detaljer har fokus på det skæve og smalle og holder af projekter med plads til at eksperimentere med både sprog og format. Vi udgiver både dansk og nordisk litteratur, visuelle værker og projekter, der inspirerer os.” Arkiv for Detajler har endnu ikke udgivet digte, men vil gerne. Rikke Oberlin Flarup (redaktør) skriver fx som et godt råd: “Vi modtager gerne uopfordrede manuskripter, men får ind i mellem så mange, at vi ikke har tid til at læse og vurdere dem. Et tip er derfor at skrive en skarp synopsis af værket og hvorfor man mener, at Arkiv for Detaljer er det rette forlag.”

 

Kronstork

“Vi er ikke afhængige af en stor tung forlagsmaskine, og kan derfor satse på bøger, der ikke umiddelbart er rentable, og søge nye veje når det kommer til f.eks. distribution og formidling. Med arrangementer og anden forlagsaktivitet vil vi gerne række ud over selve bogudgivelsen og ind i en offentlig samtale. Det handler ikke om hvem vi udgiver, men hvordan og hvad vi udgiver: Bøger, som folk både gider at læse, tale om og have stående i bogreolen.”

 

ARENA

“Arena modtager som udgangspunkt ikke uopfordrede manuskripter. Hvis du alligevel synes, at du vil sende os dit manuskript, finder du vores mailadresse ovenfor.” De har fx udgivet debutanten Nanna Storr-Hansens digte Spektakel. 

 

Copenhagen Storytellers

“Vi modtager i øjeblikket ikke flere manuskripter, da vi har forrygende travlt med allerede fremsendte manuskripter. 2017 er et år hvor vi forventer at udgive flere bøger end hidtil, og derfor kræver disse al vores energi.

Er du forfatter, så brug i stedet din energi på at arbejde med dit manuskript. Gør det unikt og til din helt egen stemme med en rød tråd og en brændende historie. Vi forventer at åbne op for indsendelse igen i slutningen af 2017. Og måske du da vil give os en chance for at læse dit materiale.”

 

URO

“Forlaget Uro er en dør ind til bøgernes smukke verden og et vindue ud til alle de muligheder som et forlag giver sin forlægger. Forlaget er også en murren under jorden, en sækfuld drømme om oprør og skønhed, der langsom knager i rødderne forneden og risler gennem bladene foroven.

Forlaget er opstået en sommerdag i 2014 på Dronning Louises bro og det har langsomt fået form og farve af de udgivelser og tanker der er dukket op hen ad vejen. Forlaget har en grafisk tråd der binder udgivelserne sammen, idet udgivelserne alle lader litteraturen få dybde af visuelle æstetisk gennemtænkte virkemidler. Forlaget vurderer gerne uopfordrede manuskripter.”

 

Vild Maskine

“Vild Maskine går vi meget op i redigeringen af bøgerne, da vi tror på, at en grundig, ærlig og konkret redigeringsproces og tekstfeedback er med til at sikre den bedste litteratur. Der vil som regel være flere feedbackrunder førend en bog er færdig.”

 

 

Gyldendal

Forlaget modtager manuskripter på papir. De foretrækker, som mange forlag i øvrigt, at man kun indsender til dem. Det betyder, at man her skal væbne sig med tålmodighed i den tid, de har manuskriptet til overvejselse.

 

Lindhardt & Ringhof

“Lindhardt og Ringhof modtager mange manuskripter om ugen, og for at lette ekspeditionen og læsningen af det indsendte materiale skal du derfor være særligt opmærksom på følgende: Manuskriptet registreres ved modtagelse, og du vil herefter modtage en kvittering. Du skal regne med, at det kan tage op til 3 måneder, før du får endeligt svar.”

 

Rosinante & Co.

Forlaget modtager manuskripter på papir. De foretrækker, som mange forlag i øvrigt, at man kun indsender til dem. Det betyder, at man her skal væbne sig med tålmodighed i den tid, de har manuskriptet til overvejselse.

 

Snepryd

Forlaget har forskellige løsninger; man kan udkomme traditionelt, som medudgiver eller selvudgiver.

 

Mellemgaard

“På Forlaget mellemgaard har vi en meget bred udgivelsesprofil. Ikke alene opererer vi på tværs af genrer, men vi tør også satse på utraditionelle forfattere og nybegyndere, for alle kan have en god og vedkommende historie at fortælle. Vi er også positive over for det skæve manuskript, der måske kræver lidt knofedt og teknisk assistance for at realisere det fulde potentiale.” Historierne om dette forlag er mange; både positive og (overvejende) negative – i hvert fald fra parnassets side. Man skal desuden være opmærksom på, at der i langt de fleste tilfælde, kræves en vis eller stor del egenbetaling for at udkomme her.

 

Tidsskrifter – et sted at starte

Som alternativ til en bogudgivelse, findes der også en række tidsskrifter, som modtager bl.a. digte og kortprosa. Det kan være et godt sted at starte, især fordi man bliver antaget af kyndige redaktører og kommer ud til (nye) læsere. Klik på tidsskriftets navn herunder for at tjekke det ud.

Slagtryk

Tidsskriftet Å

Udkan t

Hvedekorn

 

Skriv, skriv, skriv

Får man et afslag – et standardafslag endda – efter mange, mange timers arbejde, er det let at give op eller blive bitter. Eller at bruge en stor del af sin energi på at klandre forlagene for dette og hint. Men det får man ikke noget ud af i sidste ende. Det vigtigste for en forfatter, er at skrive. At arbejde videre ufortrødent. Jeg har selv lært på den hårde måde, hvad der kan gå galt, hvis man vælger “det forkerte” forlag eller kommer til at fiksere på forlagene som en form for fjende.

Da jeg gav slip på den sidste forestilling og mine dyrtkøbte fejl, begyndte tingene at lysne. Min kreative energi blev brugt på at være kreativ, og jeg blev på den måde mere skarp. Derfor er det sidste råd også en gentagelse af de indledende erfaringer; vær tålmodig, undersøg forlagenes udgivelsesprofil og ikke mindst skriv, skriv, skriv – kun på den måde kommer man nærmere og nærmere det sprog, man hele tiden ser undslippe lige foran sig.

 

Tekst: Daniel Boysen