Der står en lille scene indrammet i en hvid teltdug, hvor tagets to skrå sider møder hinanden. På scenen står to dekorative planter og en forfatter, hvis stemme knap bliver båret helt op til toppen af taget af højtalerne. En mand dukker op gennem teltdugen og skruer på en mixer bagerst på scenen, så lyden pludselig stiger og forfatteren hikker over sine ord. Lyden bliver justeret lidt igen, så ordene nu kan finde vej gennem den stærke vind til toppen af det skæve tag. Heldigvis strålede solen ellers på oplæsningsarrangementet ”Poesi på skrå”, som Aarhus Litteraturcenter afholdte for tredje år i træk.

 

 

 

Grin på taget

Arrangørerne har sørget for mad- og drikkeboder til gæsterne, samt puder til det hårde underlag på taget; hyggen er sikret, da folk sætter sig til rette på taget for at lytte til oplæsninger fra de optrædende forfattere. Forfatterne på aftenens program er Henrik Nordbrandt, Niels Henning Falk Jensby og Stine Pilgaard. Sidstnævnte er den første forfatter på scenen. Hun læser brudstykker fra en generalforsamling og lange betragtninger om nybagte forældre op fra sin roman ”Lejlighedssange”.

Selvom lyden og vinden er en udfordring, drager oplæsningen flere tilskuere til det allerede godt fyldte tag og Pilgaards morsomme tirader om spædbørns forældre får grin til at sprede sig op gennem taget, som når publikum rejser sig for at lave bølgen til en fodboldkamp.

 

 

Poesi og bizar musik

Til ”Poesi på skrå” består programmet af en blanding af etablerede og nyere forfattere, og aftenens næste forfatter hører til i den etablerede kategori. Henrik Nordbrandt debuterede i 1966 og har siden da været anerkendt for sine digte. Han starter med at læse op fra nogle af sine (virkelig) gamle digte, hvorefter der skal ske noget med musik. Nordbrandt kobler sin iPhone til mixeren, og en spansk guitar med en orientalsk lydende vokal flyder fra højtalerne, hvorefter Henrik Nordbrandt forsvinder fra scenen.

Det er umiddelbart svært at gennemskue pointen med musikseancen, og snakken begynder at sprede sig blandt publikum, indtil Nordbrandt igen indfinder sig på scenen og begynder at rode i sine papirer. Da musikken er færdig, begynder han igen at læse op, denne gang fra nogle nyere digte. Det sidste digt han læser op er ”En vuggevise”, der tilbage i 2015 blev trykt på forsiden af Politiken, og blev diskuteret landet over for sit stærke udtryk; som stadig står stærkt på det skrå tag.

 

 

Vejret spiller

Den sidste forfatter på de skrå brædder er Niels Henning Falk Jensby, der debuterede sidste år med sin roman ”Techno”. Han lægger ud med at læse op fra denne bog, et stykke hvor historiens jeg-person og hans mandlige kæreste holder nytårsaften. Med alle sine kropsvæsker og stoffer er Falk Jensby den mest barske af aftenens oplæsninger, hvilket på mærkværdig vis bliver understreget, da solen for første gang på aftenenen forsvinder bag en sky og først dukker op igen, da historiens par klimakser ind i det nye år.

Falk Jensby har også taget et stykke af en ny tekst han arbejder på med. Teksten handler om en reallitystjerne, der snakker meget om farven blå og infinitypools.

Efter den sidste oplæsning bliver der meget kort takket af, og som på cue forsvinder solen igen bag en sky, mens snakken og folket begynder at sprede sig væk fra taget.

 

Aarhus Litteraturcenter afholdte den 22. april ”Poesi på skrå” på Godsbanens tag.

 

Tekst: Nanna Westergaard

Fotos: Tomas Dalgaard