Hotel Cármels første litteratursalon under temaet Cármel Nordic løb af stablen søndag d. 3. september. Danske Pia Tafdrup og norske Tore Renberg i selskab med professor Dan Ringgaard var på besøg i den gamle salonsal. Det var en cocktail af medrivende oplæsninger, samtaler og lækre drinks, hvilket absolut er en anbefalingsværdig litterær oplevelse.

Smagen af en oplevelse

”smag af sæd og regn, af ens eget sprog, af nye ord,
af overlevering, af trækfuglekærtegn,
af Kierkegaards tanker, H.C. Andersens eventyr,
smag af Kattegat og Skagerak, af Øresund og Østersøen,
smag af dialekter, postevand og ytringsfrihed.”

 

Ovenstående uddrag af Pia Tafdrups digtsamling Smagen af stål fra 2014 var den del af hendes oplæsning, der satte det tydeligste aftryk i min erindring om litteratursalonen. Det skyldes måske Tafdrups evne til at gøre lyrikken nærværende og opslugende, at kombinationen af sæd og Øresund er tilpas pudsig, eller måske at netop denne strofe indkapsler aftenens tema: Det smager af nordic. 

 

Litteratursalon med loungestemning

For at ære Kenny Jess Brandts ønske om at et arrangement skal være en del af en større oplevelse, ankom vi til Hotel Cármel en time før start. Det viste sig at være at god beslutning, da menukortet er omfangsrigt og byder på alskens vine, cigarer og cocktails tog det os noget tid at nå en endelig beslutning. En smilende tjener iført en helt crisp, hvid skjorte tog imod vores bestilling på et par Gin & Tonics og en Espresso Martini – det var jo søndag.

Loungemusikken blandede sig med stearinlysenes skær og fyldte det højloftede lokale med en helt særlig stemning, afslappet og formel, nærværende og højtidelig på samme tid. Mens vi sad og nippede til vores drinks, kom flere og flere gæster til, tog plads ved de små, runde borde og hyggesnakkede hen over deres vin.

 

 

Nordic

”Vi er glade for at præsentere et nyt koncept i Aarhus,” sagde Allan Lillelund, en af arrangørerne bag Cármel Nordic.

Han forklarede, hvordan Cármel Nordic ønsker skabe en række af arrangementer, der har det nordiske til fælles. Det er primært dette fokus, der bliver den røde tråd for netop disse søndage, da de forfattere, der kommer på banen, ikke nødvendigvis har andet til fælles end deres skandinaviske oprindelse. Nordic trækker på både den globale idé om Norden som noget særligt – det klinger af new nordic og nordic noir – og en romantisk idé vi skandinaver har om vores fælles kulturelle baggrund.

 

Poesien…

”Al sand prosa ses over skuldrene af poesien,” citerede Dan Ringgaard, professor i Nordisk sprog og litteratur, fra Nietzsche og tilføjede: ”Måske gælder det modsatte også for al god poesi?”

Det er meget sigende for aftenens program, som bød på en sand lyriker, danske Pia Tafdrup, og prosaisten, norske Tore Renberg. De to forfattere repræsenterede denne aften to vidt forskellige steder på det litterære spektrum. Pia Tafdrup læste op ad sin digtsamling Smagen af stål. Hun er tydeligt en erfaren oplæser af lyrik; både stemmeføring, rytme og hendes tilstedeværelse på scenen indikerede dette.

”Den heftige maskine i jeres køkken, skal vi høre på den?” spurgte Pia. Hun forklarede senere, at hun er ret overopmærksom på sine sanser, og ret overfølsom for især lyde. Dan fremhævede i samtalen en sætning fra Pias digte: ”Jeg tror på mine sanser, hvad skal jeg ellers tro på?” – denne sætning fremhæver en tendens i Pias digte, der udspringer af en form for sanselig intuition.

Den konstante brummen fra baren kunne ikke undgås. Den forstummede dog som Tafdrups oplæsning fortsatte, da hendes insisterende måde at læse op på tager fokus fra både køkkenmaskiner og forbipasserende bussers brummen på gaden udenfor. Fokus var i rummet, og verden udenfor forsvandt.

 

… og prosaen

Efter pausen, hvor man lige havde mulighed for at fordøje indtrykkene og fylde sit glas, stillede Tore Renberg sig foran jazzmikrofonen. Tore ville læse op fra sin roman Vi ses i morgen fra 2013.

”Det er et forsøg på at skrive kriminallitteratur og samtidig udfordre kriminallitteraturens form,” sagde han. Tores syngende norske dialekt fyldte lokalet. Oplæsningen akkompagneredes af hylende sirener, der suste forbi på Nørre Allé. Tore grinte og kommenterede: ”Poetisk realisme”.

Det var nærmest en enmandsforestilling. Renberg formåede at bringe liv til sine karakterer, som stod de alle på scenen foran os. Dan sagde senere: ”Det er dét, romaner kan; de kan fortælle verden fra mange forskellige perspektiver.”

Tores fortælling opslugte publikum, og en magisk fornemmelse opstod i rummet. Der grinedes forløsende når illusionen brydes. ”Det er jo helt morsomme bøger. Der går lidt Olsen-banden i den,” var Dan Ringgaards første kommentar efter oplæsningen. Selv sad jeg og tænkte jeg på den svenske forfatter Jonas Jonasson, da sproget og stilen mindede mig herom. Disse to associationer – til en dansk film-darling og den svenske romanforfatter – forstærker ideen om noget fælles nordisk på tværs af grænser, genrer og sprog.

I dette møde mellem det danske og det norske med associationer til det svenske sluttede aftenens arrangement. Hotel Carmels salonsal skabte nogle fremragende rammer for et godt litteraturarrangement – som også i fremtiden ser lovende ud – med plads til både fordybelse og samtale – og drinks.

 

tekst: Mette Grandahl

fotos: Line Møller Christensen